Akdeniz Diyeti ve Metabolik Sendrom

Dr. Antonis Pothoulakis, yakın zamanda yapılan bir “meta-çalışmanın”, Akdeniz diyetinin metabolik sendrom risk faktörleri grubunun her bir bileşenini iyileştirebileceğini gösterdiğini belirtiyor.

Akdeniz diyetinin sağlık açısından faydaları sayısız çalışmada dile getirilmiştir ve şimdi, bu diyetin metabolik sendromdan koruduğunu doğrulayan yeni ve kapsamlı bir çalışma sayesinde, bu beslenme tarzını benimsemek için bir nedenimiz daha var. Peki, bu son çalışma neden önemli? Girit'in Hanya kentindeki Iasis Kliniği'nde görev yapan girişimsel kardiyolog Dr. Antonis Pothoulakis'e bu konuyla ilgili görüşlerini sorduk.

Pothoulakis, metabolik sendromun abdominal obezite, yüksek tansiyon, anormal kolesterol ve yüksek kan şekeri düzeylerinin bir kombinasyonu olduğunu açıkladı. "Metabolik sendrom, günümüzün obezite salgınıyla bağlantılıdır; büyük bir karın metabolizmamızı zehirler ve zehirlenmiş bir metabolizma, tip 2 diyabet, kalp krizi, felç veya ani ölüme yol açabilir," diyor.

Yaklaşık 535.000 kişiden elde edilen verileri içeren yeni çalışma, esas olarak zeytinyağı şeklinde tekli doymamış yağların tüketimini, günlük meyve, sebze, tam tahıl gevrekleri ve az yağlı süt ürünlerinin tüketimini, haftalık balık, kümes hayvanları, baklagiller ve nispeten az miktarda kırmızı et tüketimini içeren Akdeniz tarzı beslenme, metabolik sendrom riskini azaltabilir.

Pothoulakis, Akdeniz diyetini uygulamanın metabolik sendromda küçük ama istatistiksel olarak anlamlı bir azalmaya ve tüm bileşenlerinde (bel çevresi, kan basıncı, yüksek kan şekeri, düşük HDL ve yüksek trigliserid) iyileşmeye yol açtığını belirtti.
Ayrıca bakınız: Zeytinyağının Sağlık Faydaları
“Bunlar ortalama rakamlar olduğu için, Akdeniz diyetini uygulayan bazı kişilerde daha büyük iyileşmeler, bazılarında ise daha az veya hiç iyileşme görülmeyebilir. Ancak obezite ve metabolik sendrom sorununun büyüklüğü göz önüne alındığında, antioksidan ve antienflamatuar özellikleri ile bu diyet ve zeytinyağını benimsemek kesinlikle değerlidir,” diye vurguladı.

Pothoulakis, son bulguların hem Akdeniz diyeti hem de zeytinyağı için harika bir haber olduğuna inanıyor. “Seçilen çalışmalar çok kaliteliydi ve araştırmacılar bel çevresi, kan basıncı ve kan şekeri gibi çok daha “sert”, yani bilimsel olarak daha doğru son noktalar kullandılar,” diye belirtti.

Ancak Pothoulakis, Akdeniz diyeti ve zeytinyağı kullanımının tek başına bizi kalp krizi ve felçten koruyamayacağına dikkat çekti. “Ayrıca, diğer iki çok önemli yaşam tarzı davranışını, yani sigara içmeyi ve egzersizi de değiştirmemiz ve yüksek tansiyon, anormal kolesterol ve yüksek kan şekeri için erken ve agresif bir tedavi uygulamamız gerekiyor” dedi.