Akdeniz diyeti, düşük yağlı diyetten daha fazla kalbi koruyabilir

Son elli yıllık araştırmaların gözden geçirilmesi, Akdeniz diyetinin kalbi korumada daha etkili olduğunu ortaya koydu.

Kalp hastalıkları söz konusu olduğunda düşük yağlı beslenmenin daha sağlıklı olduğunu sık sık duyup varsaysak da, kanıtlara daha yakından bakıldığında, esas olarak zeytinyağından gelen makul miktarda yağ içeren Akdeniz tarzı beslenmenin kalbi daha iyi koruduğu ortaya çıkıyor.

1957'den günümüze kadar yapılan araştırmaları analiz eden yeni bir çalışma, bütünsel beslenme tarzının, özellikle de Akdeniz diyet inin, düşük yağlı diyete kıyasla kalp hastalıkları ve kalp krizi nedeniyle ölümleri daha fazla azalttığına dair daha fazla kanıt buldu.

Arizona Üniversitesi ve Northwestern Üniversitesi'nden araştırmacılar, düşük yağlı diyetin kolesterol seviyelerini düşürebilmesine rağmen, kalp krizi ve koroner kalp hastalığına bağlı ölüm riskini azaltmadığı sonucuna vardı.

Araştırmacılar, son elli yıllık epidemiyoloji ve klinik denemelerin diyet, ateroskleroz ve kardiyovasküler olaylar arasında net bir bağlantı kurduğunu ve Akdeniz diyetinin "bütünsel diyet" yaklaşımının, düşük yağlı, düşük kolesterollü bir diyete kıyasla kardiyovasküler hastalıkları önlemede daha etkili olduğu sonucuna vardılar. Yazarlar, tereyağı ve krema yerine zeytinyağı tüketimini teşvik etmenin yanı sıra sebze, meyve, tam tahıllar, kuruyemiş ve balık miktarını artırmanın daha etkili olacağına dikkat çekti.

Akdeniz tarzı beslenmenin, düşük yağlı beslenmeye kıyasla kalp krizi ve felç riskini yüzde 30 oranında azaltmada daha etkili olduğunu gösteren ve geniş yankı uyandıran PREDIMED çalışmasının yanı sıra, 2011 yılında American Journal of Medicine dergisinde yayınlanan ve ABD, İspanya, İsviçre, İsrail ve Kanada'dan bir grup araştırmacı tarafından yürütülen bir başka analiz de, Akdeniz diyetinin kardiyovasküler risk faktörlerinde olumlu uzun vadeli değişiklikler yaratmada düşük yağlı diyetlerden daha etkili olduğu sonucuna varmıştır.

Araştırmacılar, analizlerine yalnızca fazla kilolu veya obez bireylerde Akdeniz diyetini düşük yağlı diyetlerle karşılaştıran, en az altı aylık takip süresi olan randomize, kontrollü çalışmalar dahil ettiler.

Analiz sonuçları, Akdeniz diyetinin, düşük yağlı diyetlere kıyasla vücut ağırlığı, vücut kitle indeksi, sistolik kan basıncı, diyastolik kan basıncı ve glikoz düzeylerinde daha olumlu değişikliklere yol açtığını gösterdi.