Προσθέστε ελαιόλαδο στα λαχανικά για να μειώσετε την αρτηριακή πίεση
Μια μελέτη υποδεικνύει ότι η κατανάλωση ακόρεστων λιπών (όπως το ελαιόλαδο) σε συνδυασμό με συγκεκριμένα λαχανικά πλούσια σε νιτρώδη και νιτρικά άλατα μπορεί να προσφέρει προστασία από την υπέρταση.

Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της μεσογειακής διατροφής είναι η συχνότητα των γευμάτων πλούσιων σε λαχανικά και των σαλατών που μαγειρεύονται με άφθονο ελαιόλαδο. Και ενώ γνωρίζουμε ότι η προσθήκη ελαιολάδου
στα λαχανικά μπορεί να αυξήσει την απορρόφηση βιταμινών και αντιοξειδωτικών, φαίνεται ότι αυτός ο ισχυρός συνδυασμός έχει και μια άλλη σημαντική επίδραση στην υγεία: μπορεί να προστατεύει από την υψηλή αρτηριακή πίεση.
Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PNAS, υποδηλώνει ότι ένα διατροφικό πρότυπο που συνδυάζει ακόρεστα λίπη (όπως το ελαιόλαδο) με συγκεκριμένα λαχανικά πλούσια σε νιτρώδη και νιτρικά άλατα μπορεί να προστατεύει από την υπέρταση. Τα λαχανικά πλούσια σε νιτρώδη άλατα είναι κυρίως πράσινα φυλλώδη είδη, όπως το σπανάκι, τα άγρια χόρτα και τα ριζώδη λαχανικά. Αυτά τα λαχανικά καταναλώνονται καθημερινά στο πλαίσιο της μεσογειακής διατροφής
και πάντα με ελαιόλαδο. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όταν αυτά τα δύο τρόφιμα συνδυάζονται, δημιουργούνται νιτρο-λιπαρά οξέα.
Για τη μελέτη αυτή, χρησιμοποιήθηκαν ποντίκια για να εξεταστεί πώς τα νιτρολιπαρά οξέα ελέγχουν την αρτηριακή πίεση αναστέλλοντας ένα ένζυμο που είναι γνωστό ότι ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα ποντίκια που είχαν τροποποιηθεί γενετικά ώστε να μην αντιδρούν σε αυτή την ενζυμική διαδικασία δεν παρουσίασαν καμία μεταβολή στην αρτηριακή πίεση, ενώ στα φυσιολογικά ποντίκια τα νιτρο-λιπαρά οξέα μείωσαν την αρτηριακή πίεση.
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο συνήθης συνδυασμός ακόρεστων λιπαρών οξέων, όπως το ελαιόλαδο, με αυτά τα λαχανικά συμβάλλει στην προστατευτική δράση της μεσογειακής διατροφής.
Σε άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS ONE, οι ερευνητές κατάφεραν να αποδείξουν, χρησιμοποιώντας φασματομετρία μάζας, ότι το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο καθώς και οι φρέσκες ελιές αποτελούν επίσης πηγή νιτρο-λιπαρών οξέων από μόνες τους, συμβάλλοντας έτσι ενδεχομένως ακόμη περισσότερο στην αντιυπερτασική δράση.