Η μεσογειακή διατροφή μπορεί να προστατεύει την καρδιά περισσότερο από μια διατροφή χαμηλή σε λιπαρά
Μια ανασκόπηση της έρευνας των τελευταίων πενήντα ετών έδειξε ότι η μεσογειακή διατροφή φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματική στην προστασία της καρδιάς.

Αν και συχνά ακούμε και θεωρούμε δεδομένο ότι μια δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά είναι καλύτερη για την υγεία όσον αφορά τις καρδιακές παθήσεις, μια πιο προσεκτική εξέταση των στοιχείων δείχνει ότι μια διατροφή μεσογειακού τύπου, η οποία περιέχει μέτρια ποσότητα λιπαρών που προέρχονται κυρίως από το ελαιόλαδο, προσφέρει μεγαλύτερη προστασία στην καρδιά.
Μια νέα μελέτη που ανέλυσε έρευνες από το 1957 έως σήμερα, βρήκε περισσότερα στοιχεία ότι μια ολιστική διατροφή, και ιδιαίτερα η μεσογειακή διατροφή
, είχε ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη μείωση των θανάτων λόγω καρδιακών παθήσεων και καρδιακών προσβολών σε σύγκριση με μια δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά.
Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνα και το Πανεπιστήμιο Northwestern διαπίστωσαν ότι, αν και μια δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά μπορεί να μειώσει τα επίπεδα χοληστερόλης, δεν φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών προσβολών και θανάτων από στεφανιαία νόσο.
Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα τελευταία πενήντα χρόνια επιδημιολογικών και κλινικών μελετών έχουν αποδείξει μια σαφή σχέση μεταξύ διατροφής, αθηροσκλήρωσης και καρδιαγγειακών επεισοδίων και ότι η προσέγγιση της «ολιστικής διατροφής» της μεσογειακής διατροφής είναι πιο αποτελεσματική στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων από μια δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά και χοληστερόλη. Οι συγγραφείς σημείωσαν ότι η ενθάρρυνση της κατανάλωσης ελαιολάδου αντί για βούτυρο και κρέμα, σε συνδυασμό με την αύξηση της ποσότητας λαχανικών, φρούτων, δημητριακών ολικής αλέσεως, ξηρών καρπών και ψαριών, υπόσχεται να είναι πιο αποτελεσματική.
Εκτός από τη πολύ δημοσιευμένη μελέτη PREDIMED, η οποία έδειξε ότι η μεσογειακή διατροφή ήταν πιο αποτελεσματική στη μείωση του κινδύνου καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 30% σε σύγκριση με μια δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά, μια ακόμη ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Medicine το 2011, η οποία διεξήχθη από μια ομάδα ερευνητών από τις ΗΠΑ, την Ισπανία, την Ελβετία, Ισραήλ και τον Καναδά, κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι η μεσογειακή διατροφή φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματική από τις δίαιτες χαμηλών λιπαρών στην επίτευξη θετικών μακροπρόθεσμων αλλαγών στους καρδιαγγειακούς παράγοντες κινδύνου.
Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν στην ανάλυσή τους μόνο τυχαιοποιημένες, ελεγχόμενες δοκιμές που συνέκριναν τη μεσογειακή διατροφή με τις δίαιτες χαμηλών λιπαρών σε υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα, με ελάχιστη διάρκεια παρακολούθησης έξι μηνών.
Τα αποτελέσματα της ανάλυσής τους έδειξαν ότι η τήρηση μιας μεσογειακής διατροφής είχε ως αποτέλεσμα πιο ευνοϊκές αλλαγές στο σωματικό βάρος, τον δείκτη μάζας σώματος, τη συστολική αρτηριακή πίεση, τη διαστολική αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα γλυκόζης σε σύγκριση με τις δίαιτες χαμηλών λιπαρών.
- The American Journal of Medicine: Dalen J. και Devroes S.: Δίαιτες για την πρόληψη της στεφανιαίας νόσου 1957-2013: Τι έχουμε μάθει;
- The New England Journal of Medicine: Estruch R. et al.: Πρωτογενής πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων με μεσογειακή διατροφή
- The American Journal of Medicine: Nordman A. et al.: Μετα-ανάλυση σύγκρισης της μεσογειακής διατροφής με τις δίαιτες χαμηλών λιπαρών για την τροποποίηση των καρδιαγγειακών παραγόντων κινδύνου