Η μεσογειακή διατροφή και το μεταβολικό σύνδρομο
Ο Δρ. Αντώνης Ποθουλάκης αναφέρει ότι η πρόσφατη «μετα-μελέτη» δείχνει ότι η μεσογειακή διατροφή μπορεί να βελτιώσει κάθε παράγοντα κινδύνου που συνιστά το μεταβολικό σύνδρομο.

Τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής για την υγεία έχουν επισημανθεί σε πολυάριθμες μελέτες, και τώρα που μια νέα μεγάλης κλίμακας μελέτη επιβεβαιώνει ότι προστατεύει από το μεταβολικό σύνδρομο, έχουμε έναν ακόμη λόγο να υιοθετήσουμε αυτόν τον τρόπο διατροφής. Γιατί όμως είναι σημαντική αυτή η τελευταία μελέτη; Ζητήσαμε από τον Δρ. Αντώνη Ποθουλάκη, επεμβατικό καρδιολόγο στην Κλινική Ιάσις στα Χανιά της Κρήτης, να μας δώσει τη γνώμη του.
Ο κ. Ποθουλάκης εξήγησε ότι το μεταβολικό σύνδρομο είναι ένας συνδυασμός κοιλιακής παχυσαρκίας, υψηλής αρτηριακής πίεσης, ανώμαλων επιπέδων χοληστερόλης και υψηλού σακχάρου στο αίμα. «Το μεταβολικό σύνδρομο συνδέεται με την επιδημία παχυσαρκίας της εποχής μας, μια μεγάλη κοιλιά δηλητηριάζει το μεταβολισμό μας και ένας δηλητηριασμένος μεταβολισμός μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη τύπου 2, καρδιακές προσβολές, εγκεφαλικά επεισόδια ή αιφνίδιο θάνατο», λέει.
Η νέα μελέτη περιελάμβανε δεδομένα από σχεδόν 535.000 άτομα, με το συμπέρασμα ότι μια διατροφή μεσογειακού τύπου, η οποία περιλαμβάνει την κατανάλωση μονοακόρεστων λιπαρών κυρίως με τη μορφή ελαιολάδου, την καθημερινή κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως και γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών λιπαρών, την εβδομαδιαία κατανάλωση ψαριών, πουλερικών, οσπρίων και μια σχετικά χαμηλή κατανάλωση κόκκινου κρέατος, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου.

Ο Ποθουλάκης σημείωσε ότι η τήρηση της μεσογειακής διατροφής οδήγησε σε μια μικρή αλλά στατιστικά σημαντική μείωση του μεταβολικού συνδρόμου και βελτίωση σε όλες
τις επιμέρους συνιστώσες του (περίμετρος μέσης, αρτηριακή πίεση, υψηλό σάκχαρο αίματος, χαμηλή HDL και υψηλά τριγλυκερίδια).
Δείτε επίσης: Οφέλη του ελαιολάδου
για την υγεία
«Καθώς πρόκειται για μέσους όρους, αυτό σημαίνει ότι ορισμένα άτομα που ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή θα μπορούσαν να παρουσιάσουν μεγαλύτερες βελτιώσεις, ενώ άλλα λιγότερες ή καμία βελτίωση. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη το τεράστιο μέγεθος του προβλήματος της παχυσαρκίας και του μεταβολικού συνδρόμου, αξίζει σίγουρα να υιοθετήσουμε τη διατροφή και το ελαιόλαδο
, με τις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές τους», τόνισε.
Ο Ποθουλάκης πιστεύει ότι τα τελευταία ευρήματα αποτελούν εξαιρετικά νέα τόσο για τη μεσογειακή διατροφή όσο και για το ελαιόλαδο. «Οι μελέτες που επιλέχθηκαν ήταν πολύ καλής ποιότητας και οι ερευνητές χρησιμοποίησαν πολύ πιο «αυστηρά», δηλαδή επιστημονικά πιο ακριβή, τελικά σημεία, όπως η περιφέρεια μέσης, η αρτηριακή πίεση και το σάκχαρο στο αίμα», σημείωσε.
Ωστόσο, όπως επισήμανε ο κ. Ποθουλάκης, η μεσογειακή διατροφή και η χρήση ελαιολάδου από μόνες τους δεν μπορούν να μας προστατεύσουν από καρδιακές προσβολές και εγκεφαλικά επεισόδια. «Πρέπει επίσης να τροποποιήσουμε τις άλλες δύο, πολύ σημαντικές συμπεριφορές του τρόπου ζωής: το κάπνισμα και την άσκηση, καθώς και να εφαρμόσουμε έγκαιρη και επιθετική θεραπεία της υψηλής αρτηριακής πίεσης, της ανώμαλης χοληστερόλης και του υψηλού σακχάρου στο αίμα», λέει.